Közösségi szolgálat és kultúra - avagy három nap a Nemzeti Múzeumban
Egy gimnazista életében fontos kérdés a kötelező ötven IKSZ-es óra teljesítése, s erre ahány diák, annyi lehetőség létezik. Mit tegyünk azonban, ha nem szeretnénk pakolni, kávézóban kiszolgálni vagy adminisztrálni? Remek háromnapos programmal készült a Magyar Nemzeti Múzeum, ahol idén nyáron a Varázshatalom (a Magyar Tudományos Akadémia történetét bemutató) kiállításuk köré szerveztek egy három napot felölelő foglalkozást, mely minden nap tíztől három óráig tart, így összesen 15 közösségi órát írnak jóvá érte.
Mire számíthatunk a múzeumpedagógiai foglalkozás során? Mind az állandó kiállításban, mind az aktuális időszaki tárlatban kaptunk különböző csapatfeladatokat, azonban ezek kifejezetten ismeretterjesztő jellegűek voltak, így nem kell attól tartani, hogy gyerekesek lennének – hiszen a ,,tábor" célközönsége a középiskolás korosztály, így kijelenthető, hogy minden program ,,tinédzserkompatibilis". Akad néhány meglepetés is – ezek függenek az adott turnus tematikájától, viszont céljuk a szórakoztatás, illetve a nap végén szintén csapatban egy találmány megtervezése volt a feladatunk. A szervezők előzékenyek és lelkesek, a helyszín kultúrával átitatott – minden körülmény adott arra, hogy úgy tanulhassunk az érettségin is visszaköszönő témakörökről, hogy észre sem vesszük. Egyetlen negatívumként megemlíthető, hogy nem maradt sok idő arra, hogy szabadon járkálhassunk a nekünk tetsző kiállításokon, hiába kaptunk minden nap elején egy erre feljogosító névtáblát – azonban a véleményünket megkérdezték az utolsó napon, szóval reménykedhetünk benne, hogy jövőre változtatások lépnek életbe.
Teljes szívből ajánlom ezt a közösségi szolgálatos lehetőséget azoknak, akiket érdekel a történelem és a művészet, szeretnek csoportosan dolgozni, és aktív módját keresik az ötven óra teljesítésének. A turnusokról a KRÉTA rendszerén keresztül kapnak értesítést az iskolák, így érdemes nyár környékén figyelni az üzenőfalat, hiszen a helyek rövid időn belül betelnek.